CF Näsets klasser

WOD
Wod står för workout of the day och som namnet antyder skiftar den dagligen. Vi börjar alltid wod:en med en gemensam uppvärmning, ofta med fokus på rörelser och muskulatur som vi jobbar med senare under passet. Efter uppvärmningen har vi ofta en skills eller strength–del där vi jobbar antingen på att bemästra vissa rörelser eller att utmana oss muskulärt med funktionella styrkeövningar. Avslutningen består allt som oftast av en metcon, en höginteniv del där vi jobbar för att förbättra vår arbetskapacitet, styrka och smidighet. Wod:en följer en programmering som Magnus Dirnberger ursprungligen designat.
 
Barbell WOD
Upplägget liknar den vanliga woden men är tyngdlyftningsbaserad. Så här är det mkt fokus på Clean & Jerk och på Snatch och deras assistansövningar.
 
No Barbell WOD
Här jobbar vi utan skivstång och med lite lättare övningar tekniskt sett, alltså inga Mascle ups tex. Dock är det samma intensitet som under en vanlig wod.
 
Team WOD
På fredagar och lördagar går vi ifrån den vanliga planeringen och kör team-wodar. Här jobbar vi i lag, om 2 o 2 eller fler, och tar oss igenom roliga och tuffa träningsutmaningar tillsammans, som coacherna turas om att programmera.
 
Competition WOD
Den här woden riktar sig till dig som vill höja nivån/utmaningen eller börja tävla. Vi tittar bla på hur vi kan effektivisera övningar för att öka tempot. Räkna med avancerade övningar, högre Rx-vikter och lite tuffare tempo. Woden riktar sig till dig som är mer självgående och bekant med de olika momenten inom CF. Tänk på att du måste vara uppvärmd innan passet börjar, så var gärna på plats minst 15 minuter innan passets början.
 
Gymnastics WOD
90 minuter! Gymnasticswod lär dig kroppskontroll utan dess like! Här ligger fokus på handstående och de gymnastiska övningarna i riggen, så som pull ups, toes to bar och muscle ups. Passet passar alla oavsett nivå.
 
Weightlifting
75 minuter! Ett pass där vi jobbar renodlad tyngdlyftning med assistansövningar och periodiseringar. Fokus kommer att ligga på att förbättra styrka och framförallt teknik.
 
CF Teens
(Crossfit Teens) Konditionspass och styrkepass anpassat för ungdomar 12-14 år. Fokus läggs på teknik och säker träning. Ett kul sätt att introduceras i Crossfitens grunder.
 
CF Senior
(Crossfit Senior) Konditionspass och styrkepass anpassat för seniorer. Fokus läggs på teknik och säker träning. Ett kul sätt att introduceras i Crossfitens grunder.
 
 
 
 
Prova-på-pass
Prova-på-passet innehåller en kort presentation av CrossFit, uppvärmning, rörlighet, teknik och avslutas med en MetCon (högintensiv träning). Passet är kostnadsfritt så håll koll på hemsidan efter nästa pass.
 
Mobility WOD
Under de här passen går vi igenom rörlighetsövningar, triggerpunkter och arbetar med skadeförebyggande tekniker. Håll utkik under nyheter på hemsidan för att hitta uppgifter om nästa mobility wod.
 
Endurance WOD
Här lägger vi extra fokus på att förbättra kroppens syreupptagningsförmåga och öka vår kondition. Ofta håller vi träning utomhus och arbetar med tex löpintervaller och kroppsviktövningar. Håll utkik under nyheter på hemsidan för att hitta uppgifter om nästa Endurancepass.